رازهای فرهنگی و آداب رسوم دلنشین مردم قم

کانال زیباجویان

آداب رسوم شهر قمشهر قم یکی از شهرهای تاریخی ایران با قدمت تاریخی بالا است و مانند دیگر شهرهای قدیمی کشور، آداب‌ورسوم به‌خصوص خود را دارد. این شهر، شهری مذهبی محسوب می‌شود و بسیاری از رسوم و رازهای فرهنگی آن نیز با دین و مذهب گره خورده‌اند. آشنایی با این آداب و رازهای فرهنگی، به شناخت هرچه بیشتر و بهتر ایران کمک می‌کند و ازطرفی تجربه‌ای متفاوت از تقابل با فرهنگ‌های متفاوت خواهد بود. با تهیه بلیط قطار تهران قم می‌توانید به این شهر سفر کنید و رازهای فرهنگی آن را از نزدیک مشاهده کنید.

آیین‌ها و آداب‌ورسوم در قم

قم یکی از مذهبی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود و همین موضوع باعث شده که در آداب‌ورسوم و آیین‌های این شهر نماد و نشانه‌های مذهبی بسیار دیده شوند. یکی از رازهای فرهنگی مهم درمورد مردم قم، اهمیت آن‌ها به مراسم‌ها و مناسبت‌های مذهبی است. تقریبا تمام اعیاد مذهبی در قم با شور و اشتیاق وصف‌ناپذیری جشن گرفته می‌شوند و در تمام ایام عزاداری، مراسم‌ها به باشکوه‌ترین شکل ممکن برگزار می‌شوند. اگر در ایام میلاد ائمه به قم سفر کنید، در گوشه‌گوشه این شهر، هیئت‌ها و گروه‌هایی که در حال جشن و مولودی، پخش‌کردن شیرینی، شربت و نذری هستند را مشاهده خواهید کرد. عطر گل محمدی و صدای مداحی در تمام شهر پیچیده و شور و شعفی وصف‌ناپذیر در دل زائران و مجاوران ایجاد می‌کند.

اوج جشن‌ها و مراسم‌های مذهبی در قم مربوط به دو میلاد مهم یعنی میلاد حضرت معصومه (س) و میلاد امام زمان (عج) است. در این ایام مبارک، جشن‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و سایر مکان‌های مذهبی شهر برگزار می‌شود و زائران از سراسر ایران برای شرکت در این مراسم‌ها به قم مشرف می‌شوند.

اگر به دنبال سفری معنوی و پر از شور و شعف مذهبی هستید، قم بهترین انتخاب برای شماست. در این شهر با فضایی روحانی و مردمی مهمان‌نواز، سفری خاطره‌انگیز را برای خود رقم خواهید زد. به یاد داشته باشید که برای سفر به قم در ایام پیک تقاضا، مانند اعیاد و مناسبت‌های مذهبی، حتما از قبل بلیط قطار خود را رزرو کنید.

جشن‌های آیینی مربوط به حضرت معصومه در قم

جشن میلاد حضرت معصومه در قم، باشکوه‌ترین جشنی است که در این شهر برگزار می‌شود؛ اما به‌جز آن، جشن‌های دیگری هم به‌لطف وجود حرم حضرت معصومه در این شهر برگزار می‌شوند که نمادین و متفاوت هستند. یکی از این جشن‌ها مراسم یادمان ورود حضرت معصومه به قم است. طبق اسناد تاریخی، حضرت معصومه در بیست‌وسوم ربیع‌الاول سال 201 هجری قمری به قم وارد شده‌اند. در این روز، مردم و ارادتمندان به اهل‌بیت، مسیر ورود حضرت معصومه به قم را گل‌باران می‌کنند. لاله‌گردانی، یکی دیگر از مراسم‌هایی است که توسط خادمان حرم حضرت معصومه هنگام تغییر کشیک انجام می‌شود و مراسمی بسیار تماشایی است.

رسوم مربوط به چهارشنبه‌سوری

آداب رسوم شهر قم

به‌جز مراسم‌های مذهبی، مراسم‌های آیینی که به فرهنگ ایران مربوط هستند هم در میان مردم قم اهمیت زیادی دارند. به‌خصوص شب چهارشنبه‌سوری، شبی مهم برای مردم قم است و انواع مراسم‌های آیینی را در آن برگزار می‌کنند. هرچند بیشتر این آداب‌ورسوم مربوط به گذشتگان است؛ اما هنوز هم می‌توان اجرای آن‌ها را در روستاهای قم مشاهده کرد. توصیه می‌کنیم با تهیه بلیط قطار تهران قم و سفر به این شهر در چهارشنبه‌سوری، این آیین‌ها را از نزدیک مشاهده کنید.

دستمال‌اندوزان

یکی از مراسم‌های آیینی که هنوز هم در روستاهای قم برگزار می‌شود، مراسم دستمال‌اندوزان است. برگزاری این مراسم به‌این صورت است که مردم به درب منازل می‌روند و دستمال‌هایی را داخل حیاط خانه پرتاب می‌کنند؛ سپس صاحب‌خانه آن دستمال را با پول، آجیل و شیرینی پر می‌کند و مجددا به کوچه می‌اندازد. این رسم در شب چهارشنبه‌سوری برگزار می‌شود و مردم هم‌زمان با انجام آن به جشن و پای‌کوبی و پریدن از روی آتش هم می‌پردازند.

قاشق‌زنی

از دیگر مراسم‌های آیینی که در شب چهارشنبه‌سوری برگزار می‌شود، می‌توان به قاشق‌زنی اشاره کرد. برگزاری قاشق‌زنی توسط دختران جوان انجام می‌شود؛ به‌این‌صورت که چهره خود را می‌پوشانند و با یک قاشق و قابلمه به درب منازل می‌روند و طلب هدیه می‌کنند. صاحب‌خانه ظرف را با آجیل، شیرینی و شکلات پر کرده و به دختران تحویل می‌دهد. در بعضی روستاها، در روز بعد، آشی به نام آش ابودردا برای خانه‌هایی که قابلمه یا ظرف را پر کرده باشند ارسال می‌شود که نیت آن رفع مریضی و سلامت اهالی آن خانه است.

فال‌گوش ایستادن

یکی دیگر از رسوم مربوط به شب چهارشنبه‌سوری که هنوز هم در بسیاری از روستاهای قم برگزار می‌شود، فال‌گوش ایستادن است. این رسم نیز بیشتر در میان دختران جوان و دم‌بخت رواج دارد و با انجام آن از فال و حال سال جدید خود مطلع می‌شوند. در این رسم، دختران با چهره‌های پوشیده به سر کوچه‌ها یا چهارراه‌ها می‌روند و به صحبت‌های عابران گوش می‌دهند. اولین صحبت هر رهگذر، به نیت فردی که به‌دنبال فال خود است نسبت داده می‌شود و اگر خبری خوش یا خیر باشد، نشان‌دهنده رسیدن فرد به حاجت است.

مهره به آب انداختن

از دیگر مراسم‌هایی که در شب چهارشنبه‌سوری برگزار می‌شود، مهره به آب انداختن است. در این رسم، اهالی خانه دور هم جمع می‌شوند و کوزه‌ای را از آب پر می‌کنند. سپس هرکس مهره‌ای با شکل ظاهری مشخص در آب می‌اندازد، کمی بعد بزرگ خانواده کتاب حافظ را در دست گرفته و بچه‌ها یکی‌یکی مهره‌ها را از کوزه خارج می‌کنند. هر فالی که هم‌زمان با مهره خارج‌شده خوانده شود، متعلق به صاحب مهره است و سرنوشت سال بعد او را مشخص می‌کند.

سفر به قم، شهری با رازهای فرهنگی بسیار با فلای تودی

آداب رسوم شهر قم

برای سفر به قم جهت تفریح، زیارت یا آشنایی با آداب‌ورسوم و رازهای فرهنگی، راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها تهیه بلیط قطار تهران قم است. این روش سفر ساده و ارزان بوده و در تمام ایام سال امکان‌پذیر است. برای تهیه بلیط به مقصد قم می‌توانید از خدمات سایت فلای تودی استفاده کنید. علاوه‌بر بلیط قطار، امکان رزرو بلیط هواپیما نیز در سایت و اپلیکیشن فلای تودی وجود دارد.

درباره pasokhgo

همچنین ببینید

بهترین اپلیکیشن بلیط هواپیما

بهترین اپلیکیشن بلیط هواپیما 💎 معرفی 5 بهترین اپلیکیشن خرید بلیط هواپیما

وقتی تصمیم به سفر می گیرید ، در کنار برنامه ریزی برای زمان سفر ، …

با ما تماس بگیرید - پاسخ تو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *